Sökmotoroptimering

by Peter Larsson on October 31, 2011

Det är fler och fler personer som skapar sina egna webbutiker och säljer saker online eftersom att det är ett enkelt sätt att nå ut till folk och startkostnaderna är mycket lägre än för en tradionell butik. Detta har också skapat en mängd nya tjänster för att hjälpa företag att nå sina mål. En av dessa nya tjänster är företag som hjälper till med sökoptimering. Det är en ganska så ung industri och de flesta företag är inte ens 10 års gamla. Men det betyder inte att dom inte vet vad dom sysslar med.

När din verksamhet är baserad på internet och internetsökare så behöver man verkligen hjälp med sökmotorpositionering för att komma högre upp i sökresultaten. Sökmotorpositionering har många olika namn: sökmotoroptimering, sökoptimering, sökmarknadsföring, SEO (search engine optimization). Men betyder alla samma sak, att få hjälp med att synas på de största sökmotorerna Google, Yahoo och Bing. De resultat som hamnar högst upp i Google får också mest klick och alltså mer potentiella kunder till webbutikerna. Även företag som inte har verksamhet på internet kan använda sig av sökmotoroptimering för att få kunder. Statistik visar på att nästan 50% av de som söker på internet sedan köper sin vara i butik. Behöver man hjälp med SEO i Norrköping eller sökmotoroptimering i Linköping eller någon annan stad så kan man alltså också vända sig till ett sökoptimeringsföretag.

Att komma högst upp i en sökmotor är inte enkelt om du är i en industri med hög konkurrens. Är du ensam om att driva en bilverkstad i en mycket liten stad så kan man med några enkla knep komma högre upp på Google genom att ändra på hemsidan. Har man inte tid och lust att lära sig eller om man befinner sig i niche som har hög konkurrens så rekommenderas verkligen sökoptimering.

Här följer ett par sökmotorpositionering tjänster som man kan förvänta sig att man får från sin sökoptimeringsföretag.
Undersökning av nyckelord

Det första och bland de viktigaste man gör när man påbörjar sökmotoroptimering är att ta fram rätt sökord som passar just dig. Hur många söker på detta, är det såkallade ”buyer keywords” som folk söker på, hur hård konkurrens är det etc. Detta arbete görs av sökoptimeringsföretaget i samråd med ditt företag.

Bygge av länkar

Det viktigaste arbetet som görs utanför din hemsida är länkbygget. Man kan säga att Google och de andra sökmotorerna letar tittar på hur många som länkar till dig och på vilket sätt. Varje länk räknas som en röst på din sida. Men det är viktigt att det görs på rätt och naturligt sätt. När man jobbar med sökoptimering Google så är det viktigt att det görs på ett etiskt sätt. Det finns flera sätt att jobba med sökmotorpositionering och sökoptimering.

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: