Marknadsföring på internet

by Peter Larsson on October 31, 2011

Google Adwords är en tjänst där man kan annonsera på sökmotorer mot en avgift. Man ställer in sökord som annonsen reagerar på och sedan kommer man upp på den sökningen. Varje gång någon klickar på annonsen så får företaget betala en summa. Summan kan variera mellan 50 öre och upp emot hundra kronor beroende på konkurrensen om sökordet.  Det gäller att att välja rätt sökord som har många sökningar och samtidgt inte är allt för dyrt. När man utformar en google annons så är det viktigt att det görs på ett bra sätt. Många jobbar med annonsering på internet men de som får mest (och bäst) klick är de som får rätt besökare till sin hemsida.  När man ska börja med sökordsmarknadsföring så måste man bestämma om man vill ha sina kunder från lokal nivå, nationell nivå eller internationella nivå. Man kan t.om ställa in så att annonserna bara visas i vissa län i Sverige. Man kan också bestämma om google annonseringen ska synas dygnet runt eller bara på vissa tider.

Det finns ett skydd inbyggt i google adwords så att inte en person eller en dator ska kunna klicka på en annons för många gånger utan efter några klick så stänger Google adwords av det ip nummret och man debiteras inte för klicken längre. Allt för att förhindra fusk.
Vem som helst kan öppna ett konto och börja med google annonsering men det är inte alla som har tid att sätta sig in i hur det fungerar och optimera annonserna.

Något annat som är viktigt att tänka på när man börjar med annonsering på nätet är att man ser till att landningssidan ser bra ut och kan ge kunder. Det är ingen ide att få en massa sökare till din hemsida där de inte hittar vad de letar efter och direkt kan gå vidare.  När man ska marknadsföring på internet så vill man ju få en bra ROI. Det finns även andra sätt att jobba med annonsering på nätet genom Google, Yahoo eller Bing. Man kan välja att synas på tusentals andra relaterade sidor som visar reklam, då betalar man inte per klick utan varje gång någon ser din annons. Så om någon letar efter bilverkstäder och går in på den sidan så visas din annons där och man betalar varje gång någon ser den istället. Jag har jobbat med google annonsering länge och de olika sätten är bra i olika syften. Vill man stärka sitt varumärke så det senare alternativet bäst och vill man få nya kunder snabbt så är det första alternetivet bäst.

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: